Vi tar det från början… – Vad är Triple-X?

Kvinnor har vanligtvis bara 2 stycken X-kromosomer (kromosom-konstitutionen 46,XX). Kvinnor med triple-X (trippel-X) har 3 stycken X-kromosomer (47,XXX). Det är en ”random mutation”, en slumpvis mutation och det finns ingen ärftlig faktor bakom.

De kvinor som har 3 X (köns-)kromosomer har ibland felaktigt kallat för ”superfemales”. Det ligger inget vett alls i det begreppet. Men utvecklingen av vilka symptom XXX kan uppvisa tänker jag ta lite senare.

Ungefär 1 på 1000 kvinnor har Triple-X. Här finns det dock många olika siffror. Jag har även läst 1 på 3000. Det ska i alla fall vara den vanligaste X-kromosomavvikelsen hos kvinnor.

7 thoughts on “Vi tar det från början… – Vad är Triple-X?

  1. litenpyret skriver:

    Oj, förstår att det är mycket att ta in och fundera över. Känns som om jag skulle behöva prata med dig då jag har lite information du kanske skulle finna intressant. Om inte annat så verkar det som om vi ses över midsommar!

    Skickar många kramar och tankar till er och så ses vi snart!!!

  2. litenpyret skriver:

    ps… har du lust att lägga in RSS-feed så det går att få uppdateringar i webbläsaren om när du gör nya inlägg?

  3. ulrika skriver:

    Hej! Jag har precis fått veta att vår lilla Sofia 4 månader har trippel x. Jag har försökt söka via nätet ( är faktiskt själv doktor), men hittat väldigt lite och motsägande information. Sofia var väldigt liten då hon föddes, 1880 gram resp 44 cm lång. Hon har 2 äldre syskon, som är helt normala. Vi föräldrar är båda lite oroliga för vad detta skall innebära. Än så länge är Sofia helt normalt. nästan tidigt motoriskt utvecklad. Hon är väldigt social och glad. Enklare att ha hand om än sina tidigare syskon. Men, som sagt hon är fortfarande liten. Väger 4,5 kilo och är 58 cm lång. Har ni några andra erfarenheter bortsett från det ni skrev om att er flicka är liten?

  4. trippelx skriver:

    Hej Ulrika!

    Vad roligt att få kontakt med fler med trippel-X!
    Jag skrev ett relativt lång inlägg om Molly häromdagen…det är som jag skriver där väldigt svårt tycker jag att veta vad som är normalt (vad det gäller trots, känsloyttringar osv) och vad som är sent utvecklingsmässigt.

    Var Sofia för tidigt född eller föddes hon som planerat?
    När Molly var fyra månader vägde hon 4960 gram och var 59 cm lång (och då vägde hon 2815 gram och var 47 cm vid födseln) så om man jämför med Mollys siffror så tycker jag att er lilla tjej gått upp en massa.

    Det främsta kännetecknet för XXX ska ju vara att de blir längre. Och de ska ha en växtspurt från 1 mån ålder till 8 år. Nå, den växtspurten ser vi fram emot *ha ha*, men det kan ju som jag skrivit i mitt inlägg för vår del även ha med eventuell glutenintolerans att göra.

    /Emma

  5. ulrika skriver:

    Hej Emma!

    Jag tyckte också att det var helt fantastiskt att det stämde så bra i tiden med att få tag i någon annan med trippel- X diagnosen. Jag har läst lite halvdesperat på nätet. Du hade alldeles rätt i att den danska undersökningen verkar vara den bästa. Jag läste en amerikansk studie, som utgick från barn födda 1964 och den var ju betydligt mer deprimerande. Sofia var född i normal tid. Hitintills är hon motoriskt helt normalt utvecklad, närmast lite tidig. Vad jag förstår som är positivt är att trippel-X har så stor variationsvidd, men generellt verkar de bli något mer lågbegåvade än genomsnittet. Hitintills har Sofia varit ett mycket lätt barn att ha att göra med – i stort sett väldigt harmonisk och nöjd med tillvaron. Sofia har 2 äldre syskon som heter Rebecka 4 år och Samuel 8 år. De älskar sin lillasyster och ger henne mycket stimulans. Tyvärr har jag i allt surfande missat var Din blogg är någonstans. Vill Du vara snäll och ge mig länken dit. Jättetack för Ditt svar och hör gärna av Dig igen. /ulrika

    ——————————————————————————–

    ——————————————————————————–

    Den perfekta mixen av nöjesnyheter & livekonserter! MSN Video

  6. Hej,Emma och Ulrika!Vi väntar barn i november. Gjorde fostervattenprov eftersom vi är över 40, och det visade att vår lilla flicka kommer att ha xxx-syndrom. Ni verkar ha lite mer kunskap om det här, och det skulle vi också vilja ha. Skulle ni vilja dela med er av era erfarenheter, vore det jättebra!! Tack på förhand!! Ingemar. PS Hon skall heta Evelyn!!!!!

  7. Emma Vättö skriver:

    Hej!
    Om du fortfarande håller koll på denna blogg så får du jättegärna svara på detta till min mail istället för här.

    Jag är idag 26 år, fick diagnosen xxx syndrom vid min födsel. Nu har jag börjat fundera på det och skulle gärna vilja veta mer och göra en fullständig utredning på mig.
    Jag undrar nu om du skulle kunna hjälpa mig med vart jag kan söka hjälp?

    Tacksam för alla svar.

    Emma Vättö
    E-post: emma.vatto@hotmail.com

Kommentera

