Talpedagog

Vi känner mer och mer att Molly behöver hjälp med sitt tal. Hon pratar och har ett ”okej” ordförråd, men hon har mycket uttalsproblem och mycket frustration när hon inte hittar rätt ord på en gång. Ibland glömmer hon simpla ord som ”mjölk”, eller helt plötsligt kan hon inte ”tomat”. Grammatiken är oftast också allt annat än bra.

I tisdags försökt vi prata om det med vår bvc-sköterska. Hon hade inte satt sig in i vad Trisomy X / Trippel X är (trots att jag mailat henne för att hon skulle kunnat läsa på lite) och hon tyckte att Mollys språk var bra och inte behövde hon någon hjälp. Svar som kanske alla barn som är lite ”sena” får men de som har trippel X behöver få hjälp och ju förr desto bättre!

Tog och själv kollade upp logopeder och hittade vart vi troligen tillhör. Om vi behöver remiss eller inte framgår inte riktigt… Men vänte tiden är i alla fall 12 veckor. 3 månader känns som en lång tid när man vill få resultat nu.

Nästa steg är att på måndag försöka få tag på den barnläkare som blivit informerad om Mollys fall då vår egen barnläkare har semester. (Dagis skulle kunna vara en annan väg att gå men de har stängt nu i fyra veckor.) Eller så tar jag och ringer direkt till logopederna….

Det är inte normalt att hennes lillebror som inte ens är 3 år lär sig nya ord snabbare och talar tydligare än henne. Många vuxna förstår honom bättre än henne och en hel del vuxna som träffar henne för första gången förstår inte vad hon säger alls. Jag tror dessutom att det här begränsar henne i leken och i hennes sociala utveckling med att få kompisar och så vidare.

Om inte annat så behöver vi få hjälp och råd med hur vi ska träna henne hemma. Ska jag börja och öva in ord som hon ju egentligen kan någonstans men som hon bara ”tappar” då och då eller ska jag börja med bokstäver? Det är så svårt att veta vilken nivå hon egentligen ligger på.

2 tankar om “Talpedagog

  1. sofia skriver:

    hejsan..
    hittade din sida..på ” allt om föräldrar ”

    jag sökte nämligen på trippel x…
    jag ville veta mera om det..

    för jag Själv har det…jag fick reda på när jag var 25 år… kom som en chock men ändå inte…skönt att kunna sätta ord på man har för något…

    nästan allt det du har beskrivet i din blogg stämmer ganska bra överrens me mej.. själv…när jag växte upp..

    jag gick hos tal pedagog när jag var liten..hjälpte..

    mvh sofia

  2. John skriver:

    Till Sofia

    Hej Sofia

    Jag är själv ny på forumet och hittade sidan igår. Vi har en dotter som är 2 år om några månader.
    Det du skriver läser jag noga! Det betyder JÄTTEMYCKET! Fortsätt gärna att skriva mer.

    Hälsningar John

Lämna en kommentar